Vi tilbyder
Tandhjul til skibsgear
På Hero Gears har vi over 30 års erfaring med produktion af tandhjul til skibsgear. Det er både til helt små fiskeskibe, store trawlere, arbejdsbåde, brandskibe mv. Vi producerer også til luksus sejl- og motorbåde på op til 110m (360 ft.) i længden.
Der stilles store krav til driftssikkerheden af disse gear, og et havari er uacceptabelt. Dels kan det betyde store tab for ejeren af skibet, hvis det skal ligge i dok i flere uger for reparation, men i værste fald kan det koste menneskeliv.
Ofte laves der kundetilpassede gearløsninger til hvert skib. Der er som regel tale om komplicerede gearløsninger med kraftige tandkoblinger til kraftudtag med PTO-tandhjul for træk af hydraulikpumper. Disse kan så trække trustere, spil og pumper alt efter ønske.
Vi producerer blandt andet tandhjul til komplicerede gearløsninger hvor dieselmotorer og elektromotorer/generatorer kombineres til drift på ét gear. På den måde kan man vælge følgende:
- Fremdrift kun med dieselmotor
- Fremdrift med dieselmotor og elektromotor for ekstra kraft
- Fremdrift kun med elmotor for stille drift f.eks. i havne.
- Lade elektromotoren fungere som generator med træk fra dieselmotoren og på den måde lade strøm.
- For sejl kan man på et stort sejlskib lade propellen drive generatoren for på den måde at skabe miljøvenlig strøm.
Tandhjul til skibsgear fremstilles oftest i indsatshærdet materiale og med slebne tænder i kvalitet 4-6 efter DIN 3962 (AGMA 11-13). Specielt på sejlskibe stilles der meget høje krav til støjsvage gear, og her leverer vi derfor som oftest tandhjul i bedste kvalitet.
Tandprofilerne er aldrig standardprofiler efter f.eks. DIN 3972, men optimerede specialprofiler med større rundinger i tandbunden og protuberans. Der anvendes også altid en eller anden form for modifikationer på tænderne så som tip relief, foot relief, end relief, ballig, konicitet og kombinationer af disse. Alt sammen for at få et højtydende gear, der i nogle tilfælde skal kunne tåle kraftig slagagtig gang fra den store propel, når der sejles i is fyldte farvande.
Meget ofte er der tale om klassede tandhjul gennem klasseselskaber så som Det Norske Veritas/ Germanischer Lloyd (DNVGL), Bureau Veritas (BV), American Bureau of Shipping (ABS), Russian Maritime Register of Shipping (RMRS), Det italienske RINA mv.
Der kræves som regel fuld dokumentation på tandhjulene så som:
- Materialecertifikat
- Hærdecertifikat
- 3D geometriopmåling
- Tandhjulsopmåling
- Revnekontrolrapport.
Alt dette har vi på Hero Gears erfaring med, og vi kan også hjælpe med tandhjulsberegninger.